Miten kasvuyritystapahtuma Slush kerää asiakastietoa?

Euroopan suurin kasvuyritystapahtuma Slush yhdisti voimansa Ricohin ja asiakaskokemuksen mittaamiseen ja hyötykäyttöön erikoistuneen Experq’n kanssa paremman asiakaskokemuksen puolesta.

Marraskuussa 2015 Helsingin Messukeskuksessa järjestetyssä tapahtumassa vieraili 15 000 ihmistä sadasta eri maasta. Tapahtumaa kehitetään kävijöiden ehdoilla. Slush tarvitsee paljon palautetta ja tietoa siitä, mikä toimii ja mikä ei.

Tapahtuma rakentui tyhjään messuhalliin, missä ei ollut kiinteitä näyttöjä. Slushilla oli tarve saada infoa lähemmäs kävijöitä ja oikeisiin paikkoihin. Slushin tavoite tälle vuodelle oli saada tietoa erityisesti tiettyjen tapahtuma-alueiden toimivuudesta.

Ricoh toimitti Slushiin kosketusnäytöllisiä Infokioskeja, jotka toimivat yhdessä Experq’n sovelluksen kanssa. Tavoite oli saada tieto hyötykäyttöön ja yhdistettyä se asiakkaiden liiketoimintaan.

“Asiakaskokemuksen johtaminen ja mittaaminen on tuore sektori. Palautetta on kerätty ennenkin, mutta se on ollut sivuroolissa. Nyt se on noussut yritysten prioriteeteissa”, sanoo Experq’n Olli-Kristian Tukonen.

Todella tarkkaa tietoa

Tietyille alueille sijoitetut Infokioskit antoivat tarkkaa ja yksityiskohtaista tietoa siitä, mitä tiloissa tapahtui ja miten ne toimivat. Infokioskit oli brändätty Slushin visuaalisen ilmeen mukaan.

Noin 2000 ihmistä antoi palautetta Infokioskien kautta. Määrä on todella merkittävä ja mahdollistaa tarkan analyysin tekemisen. Asiakkaiden palautteen avulla Slush sai tietää, mitkä asiat toimivat ja pystyy kehittämään tapahtumaa paremmaksi.

“Jos haluaa kohdennettua palautetta jostain tietystä alueesta ja henkilöistä siellä, ei ole Infokioskeja parempaa tapaa, koska palaute tulee heti ja paikan päältä”, kertoo Slushin Nicolas Dolenc.

Reagointia reaaliajassa

Slush reagoi palautteeseen myös reaaliajassa. Tapahtuman aikana pari työntekijää seurasi jatkuvasti, millaista numeraalista ja sanallista palautetta tapahtumasta tuli. Suuri palautteen määrä ja jatkuvassa online-tilassa olevat Infokioskit mahdollistivat ongelmiin reagoimisen tapahtuman aikana.

Tämä on hyvin poikkeuksellista – ja uutta. Perinteinen tapa olisi lukea palautteet jälkikäteen ja tarvittaessa pahoitella virheitä.

Kömpelö esimerkki voisi olla esimerkiksi vissyn loppuminen neuvottelutilasta: Slushin työntekijöiden feediin ilmestyisi suora palaute tilassa olevan Infokioskin kautta. Lisää vissyä saataisiin muutamassa minuutissa paikalle ja kukaan ei kuolisi nestehukkaan tiukassa neuvottelutilanteessa – ongelma ratkaistu.

Ricohin järjestelmän ja laitteiden avulla tiedon kerääminen kytketään asiakaskokemukseen. Experq’n mukaan sillä on kymmenkertainen ero tiedon laatuun ja määrään, mitä pystytään keräämään. “Näin laaja informaatio on kullan arvoista, kun rakennetaan maailman parasta kasvu- yritystapahtumaa”, Experq’n Tukonen sanoo.

Tulevaisuudessa Infokioski tunnistaa sinut

Infokioskien ja -näyttöjen tulevaisuus on käyttäjien automaattisessa tunnistamisessa. Slushin Dolenc kertoo, että jo nyt Infokioskin olisi mahdollista tunnistaa tapahtumakävijä esimerkiksi nimikylttiin tai rannekkeeseen kiinnitetyn RFID-tagin avulla.

“Näyttö tunnistaisi kävijän ja tervehtisi: ‘Tervetuloa tapahtumaan Miika. Tässä on sinun aikataulusi tapahtumaan'”, Dolenc visioi.

Experq’n miehet ovat samoilla linjoilla. Tunnistaminen voisi tapahtua myös kännykän tai tabletin avulla. Chaichee sanoo: “Prosessista tulee tehokkaampi, interaktiivisempi ja yksilöllisempi.”

Yhteistyö Ricohin ja Slushin välillä jatkuu tänäkin vuonna.

Tagged under:

Ricoh Finland - Imaginechange © 2014.
All rights reserved.

Log In or Sign Up